Kaip padėti vaikams mokytis? Veiksmingos mokymosi strategijos ir įpročių formavimas
Kiek kartų girdėjome iš savo atžalų, kad jiems neįmanoma mokytis? Kad jie nieko nesupranta, niekas neaišku, mokytoja kažko nepatikslino, o ir jie patys nėra sutverti mokslui. Prisipažinkite, ypač auginantys vyresnius vaikus, kad tai viena iš dažnesnių konfliktų priežasčių šeimoje, o tokios diskusijos, kad mokslas yra kažkas neįmanoma – gana kasdienės.
Dar prieš nemažai laiko, pastebėta, kad visi mes informaciją priimame ir suprantame skirtingai. Vieniems tai užtrunka labai greitai, kitiems ne kartą ir ne du reikia perskaityti viską iš naujo. Vieniems užtenka teksto, o kiti geriau įsimena tai, kas užfiksuota diagramose ar piešiniuose. Taip pat ir vaikai mokosi skirtingai – nėra vieno universalaus mokymosi metodo, todėl kiekvienas žinias įsisavina savaip. Svarbu tik suprasti, kokie yra šie skirtumai bei kaip padėti kiekvienam vaikui individualiai.
Skirtingi mokymosi stiliai
Vaikai mokosi skirtingais būdais, todėl privati mokykla Vilniuje, jos mokytojai ir tėvai stengiasi atpažinti vaikų individualius mokymosi stilius, kad mokymas būtų kuo efektyvesnis. Dalis vaikų yra vizualūs mokiniai ir jie geriausia įsimena per vaizdą, paveikslėlius, schemas ar diagramas. Tokie mokiniai mieliau renkasi skaityti, piešti ar stebėti demonstruojamus objektus, pristatomą pamokos medžiagą. Kiti vaikai yra audialiniai – jiems svarbiausia garsas ir žodis. Šie mokiniai įsimena klausydami, todėl jie mėgsta dalyvauti diskusijose, klausytis pasakojimų ar mokomųjų įrašų.
Rečiau girdėta grupė – kinestetiniai mokiniai. Pastarieji mokosi veikdami: jiems svarbu liesti, eksperimentuoti, judėti ar atlikti praktines užduotis. Verta paminėti ir skaitymo-rašymo stilių mėgstančius mokinius, kurie geriausiai mokosi per tekstų skaitymą ir užrašų rašymą.
Geriausias kelias atpažinti vaiko mokymosi stilių yra jo stebėjimas ir elgsena pamokoje ar atliekant namų darbus. Galima atkreipti dėmesį, kaip vaikas geriausiai įsisavina informaciją, kada jis labiausiai atsimena tai, ką mokėsi. Šis supratimas leidžia mokytojams ir tėvams taikyti tokius mokymosi metodus, kurie labiausiai atitinka individualius poreikius ir labiausiai skatina motyvaciją.
Veiksmingiausios mokymosi strategijos
Norint kuo efektyviau mokytis ir tinkamai išnaudoti tam skirtą laiką, verta pasirinkti mokymo strategijas, kurios pritaikytos pagal mokinių poreikius ir ugdymo paskirtį. Ši užduotis atitenka mokytojams, o Vitlio privati mokykla Vilniuje dažnai taiko įvairias bei skirtingas mokymosi strategijas, atsižvelgiant į šiuos tikslus.
Vienas iš metodų – darbas grupėse. Jis skatina bendradarbiavimą, kritinį mąstymą ir socialinių įgūdžių ugdymą. Grupinė veikla leidžia dalintis idėjomis ir mintimis, diskutuoti, spręsti problemas. Kitas metodas – praktinis mokymasis ir aptarimas. Vaikai ne tik mokosi atlikdami užduotis, bet ir kalbasi apie tai, ką išmoko. Toks būdas padeda jiems geriau suprasti savo pažangą ir matyti, kur dar reikia patobulėti. Pastebėta, kad geriausi rezultatai pasiekiami tada, kada visą tai yra derinama tarpusavyje, atsižvelgiant į individualų mokinio stilių ir kontekstą.
Kaip skatinti mokymosi efektyvumą ir formuoti pozityvius įpročius?
Nepavyks pasiekti gerų mokymosi rezultatų jeigu vaiko nesups motyvuojanti, įtraukianti ir pozityvi ugdymo aplinka. Interaktyvumas, šiuo atveju, tampa vienu iš svarbiausiu veiksnių – įtraukiančios veiklos, diskusijos, žaidimai ir technologijų naudojimas ne tik padeda geriau suprasti mokymosi medžiagą, bet ir palaiko mokinių susidomėjimą mokymosi objektu. Pavyzdžiui, mokinių pamėgtos virtualios platformos ar programėlės, kurios leidžia spręsti problemas, vykdyti kūrybinius projektus ar konkuruoti draugiškoje aplinkoje, gali paversti mokymąsi tam tikra pramoga.
Itin teigiamai veikia ir motyvacinės sistemos – pasiekimų pripažinimas, apdovanojimai, įvertinimai. Tai didina vaikų savivertę ir pasitikėjimą savimi. Ne kiekvienam, bet kai kuriems vaikams padeda ir viešas pripažinimas. Vitlio privati mokykla Vilniuje suteikia galimybę savo talentą rodyti viešai, dalyvauti konkursuose ar mokyklos renginiuose. Tik svarbiausia nepamiršti, kad didžiausia motyvacija visada turi kilti iš paties vaiko. Tokia motyvacija yra tvariausia ir skatina suvokimą, kad mokymasis turi ilgalaikę prasmę ir kuria asmeninę vertę.
Veiksmingas yra ir pozityvaus elgesio skatinimas, pavyzdžiui žodinis pagyrimas. Padėti gali ir efektyvus grįžtamasis ryšys – konstruktyvus mokytojo ar bendraamžių komentaras leidžia suprasti klaidas ir ieškoti geresnių sprendimų. Galiausiai, ugdymo procesas turėtų būti pritaikytas individualiems poreikiams, kad kiekvienas mokinys jaustųsi vertinamas ir įtrauktas.
Priešingai, bausmės metodai dažnai ne tik mažina mokymosi motyvaciją, bet ir sukelia nemalonias emocijas, kurios ilgainiui gali atitolinti mokinį nuo mokymosi proceso.
Kai vaikas nesidomi mokslu, svarbiausia yra nesusitaikyti su mintimi, kad jis „negabus“. Kiekvienas vaikas turi unikalių stiprybių ir gebėjimų, kuriuos galima atrasti ir ugdyti. Galima pradėti nuo priežasčių – gal vaikas šiuo metu susiduria su emociniais sunkumais, nesupranta medžiagos arba jam trūksta tinkamo paskatinimo. O tada naudojant įvairias mokymosi strategijas ir įgalinant skirtingus būdus, kartu galima atrasti tinkamiausius mokymosi metodus ir taip palaikyti vaiką šiame nelengvame kelyje. Esminė užduotis – padėti vaikui suprasti, kad mokymasis gali būti ne tik naudingas, bet ir įdomus, o jo pastangos visada bus įvertintos.
Ir Tu, junkis prie mūsų ir TAPK VITLIU!