Mąstymo kompetencijos: kodėl jos svarbios ir reikalingos mokiniams?
Vitlio licėjus kartu su partneriais iš Latvijos ir Estijos 2023 – 2025 metais įgyvendina projektą „A code for thinking skills in the 21st century“, kurio tikslas – taikyti aukštesniojo mąstymo įgūdžių ugdymo priemones švietime bei sukurti ir išbandyti kritinio mąstymo ir problemų sprendimo gebėjimų vertinimo įrankius 10-mečiams mokiniams.
Kritinio mąstymo svarba
Šiuolaikiniame pasaulyje, kupiname informacijos ir nuolatinių pokyčių, privati mokykla Vilniuje siekia, kad kiekvienas mokinys išmoktų kritiškai mąstyti, kūrybiškai spręsti problemas ir prisitaikyti prie naujų situacijų. Tai ne tik palengvina mokymąsi, bet ir suteikia pranašumą ateities profesiniame bei asmeniniame gyvenime.
Vitlio licėjus ugdydamas asmenybes siekia, kad mokiniai gebėtų atskirti patikimą informaciją nuo dezinformacijos, lavintų gebėjimą analizuoti ir vertinti įvairias situacijas. Vystomas kūrybiškumas skatina ieškoti nestandartinių sprendimų ir padeda efektyviai prisitaikyti prie pokyčių, o refleksinis ir emocinis intelektas ugdo gebėjimą suprasti save ir kitus, stiprina bendradarbiavimo įgūdžius bei empatiją. Tokie gebėjimai argumentuotai priimti sprendimus tampa itin svarbūs pasaulyje kuriame vis dažniau tenka dirbti tarptautinėse komandose ir spręsti sudėtingus tarpkultūrinius klausimus.
Mąstymo kompetencijų ugdymas
Private school Vilniuje Vitlio licėjus mąstymo gebėjimus stiprina pasitelkdama skirtingus metodus ir įrankius. Vienas jų – mąstymo žemėlapiai, padedantys struktūruoti idėjas ir aiškiai suprasti analizuojamą temą. Jie naudingi minčių lietuje, tekstų analizėje bei refleksijos veiklose.
Taip pat kūrybinį mąstymą ugdo mąstymo raktai – jie skatina ieškoti alternatyvių sprendimų ir formuoti inovatyvias idėjas, yra ypač naudingi kuriant naujus projektus, sprendžiant problemas ar mokantis kritiškai vertinti įvairius reiškinius.
Probleminėms situacijoms analizuoti taikomas De Bono šešių skrybėlių metodas. Jis padeda nagrinėti klausimus iš skirtingų perspektyvų, stiprina argumentavimo gebėjimus, skatina kūrybiškumą bei leidžia priimti pagrįstus sprendimus. Šis metodas ypač veiksmingas diskusijose, moralinių dilemų analizėje ir grupiniuose projektuose.
Dar vienas metodas – Blumo taksonomija, kuri padeda kurti mokymosi uždavinius, palaipsniui didinant jų sudėtingumą. Šis metodas naudingas planuojant ugdymo procesą ir siekiant, kad mokiniai pereitų nuo paprasto informacijos atgaminimo prie gilesnio supratimo, taikymo ir kūrybos.
Šių ir panašių mąstymo įrankių naudojimas ugdyme bei mąstymo kompetencijų ugdymas – tai investicija į mokinių ateitį. Tokie įgyti įgūdžiai ne tik gerina akademinius rezultatus, bet ir padeda tapti savarankiškomis, atsakingomis, kūrybiškomis bei inovatyviomis asmenybėmis, pasiruošusiomis veikti dinamiškame pasaulyje.
Projektas „A code for thinking skills in the 21st century“ finansuojamas Šiaurės ir Baltijos šalių bendradarbiavimo programos „Nordplus“ lėšomis.