Patyčio internete: kodėl svarbu apie tai kalbėti? - Vitlio Licėjus

Patyčios internetinėje erdvėje: kodėl svarbu apie tai kalbėti mokyklose?

Internetinės patyčios – sąlyginai nauja sąvoka kalbant apie įvairias patyčių formas. Skirtingai nuo tradicinių patyčių, jos gali mokinius pasiekti visur ir visada, priversti jaustis pažeidžiamiems ir nesaugiems net privačioje namų erdvėje. Priekabiavimas internete trumposiomis žinutėmis, socialinių medijų kanalais ar kitomis skaitmeninėmis platformomis pažįstamas daugeliui Lietuvos ir viso pasaulio moksleivių, tik ne visi susimąsto, kokį poveikį jis daro emocinei ir fizinei jaunuolių gerovei. Vitlio licėjaus psichologė bei „Samsung“ organizuojamo konkurso „Solve for Tomorrow“ mentorė Emilija Baltrūnaitė dalijasi, kodėl svarbu kalbėti apie internetinių patyčių problemą mokyklose.
 
Plačiai matoma, bet sunkiai identifikuojama?
Pasak E. Baltrūnaitės, „vertinant statistikos duomenis galime drąsiai teigti, kad patyčios internete yra labai aktuali tema, apie kurią reikia kalbėti, ir kurią būtina spręsti“.
Pagal patyčių internete paplitimą tarp mokinių Lietuvos rodikliai vieni didžiausių – skirtingose amžiaus grupėse Lietuva visur patenka į penketuką šalių, kuriose didžiausia mokinių dalis patyrė patyčias ar patys tyčiojosi iš kitų internete
Internetas – tai didžiulis ir tarpusavyje sujungtas tinklas, peržengiantis geografines ribas. Deja, dėl šios priežasties ir kibernetinių patyčių atvejai gali paveikti ypač didelę auditoriją. Įžeidžiančios žinutės, skaudinantys komentarai ar gėdingas turinys internete sklinda itin greitai ir pasiekia platų bendraamžių, klasiokų ir net nepažįstamų žmonių ratą. Toks platus pasiekiamumas sustiprina kibernetinių patyčių poveikį, sukeldamas emocinę žalą tokiu mastu, kokio tradicinės patyčios dažnai net negali pasiekti.
Dažnai internetinės platformos suteikia anonimiškumo skraistę, kuri įgalina smurtautojus veikti be tiesioginių pasekmių. Kai patyčios vyksta fiziškai, pavyzdžiui, mokykloje – auka arba pažįsta smurtautoją, arba gali jį lengvai atpažinti. „Internete priekabiautojai gali slėptis po pseudonimais, netikrais profiliais ar neatsekamomis paskyromis, todėl aukoms ir valdžios institucijoms sunku nustatyti patyčių šaltinį. Dažnai net ir patyčias patiriantys asmenys nežino, kas yra patyčių internete platintojas“, – teigia psichologė E. Baltrūnaitė.
Dėl plataus masto ir anonimiškumo patyčios internete yra didžiulė problema. Šios sąlygos patyčių vykdytojams leidžia lengvai veikti be baimės būti nubaustiems, o patyčias patiriantiems asmenims kelia bejėgiškumo jausmą.
 
Kaip kovoti su patyčiomis internete?
Kibernetinių patyčių problemai mokykloje spręsti reikalingos bendros visos mokyklos bendruomenės pastangos. Derindami švietimą, prevenciją ir paramą, galime sukurti tokią mokyklos aplinką, kurioje mokiniai galėtų mokytis bei bendrauti internete nesibaiminant patirti emocinės žalos.
„Žinoma, svarbiausia pradėti nuo pačių moksleivių švietimo. Pirmiausia reikėtų suprasti, kas yra patyčios, kaip jas atpažinti. Patiriant užgauliojimus dažnai norisi atsilyginti tiems, kurie netinkamai elgiasi, tačiau tai gali tik pabloginti situaciją ir sukurti tinkamą terpę patyčioms klestėti. Dėl to, iškilus stresinei situacijai, būtina išlikti ramiems ir sąmoningai ieškoti racionalių sprendimo būdų“, – patarimais dalijasi E. Baltrūnaitė.
Taip pat, susidūrus su internetinėms patyčioms labai svarbu išsaugoti įrodymus ir nepabijoti pranešti apie situaciją tėvams, mokytojams ar atitinkamoms institucijoms. „Visos patyčių formos sukelia nemalonias emocijas, apie kurias vertinga kalbėtis su artimais žmonėmis arba specialistais. Tad pirmas svarbus žingsnis norint sustabdyti patyčias – informuoti suaugusiuosius“, – pasakoja privačios mokyklos psichologė.
Esminis pokytis moksleivių elgsenoje, kuris paskatintų teigiamą pokytį sprendžiant patyčių problemą – tai iniciatyvus požiūris. Be galo svarbu moksleivius skatinti būti aktyviais stebėtojais, kurie pasipriešina elektroninėms patyčioms bei suteikti jiems galimybę saugiai pranešti apie incidentus ir padėti aukoms.
 
 
Pranešimą spaudai parengė agentūra „Publicum“.

This is a Private school in Vilnius

JOIN US

Discover the World inventively

JOIN US

Innovative learning methods

JOIN US

Here, curiosity is acquired.

JOIN US
Patyčios internetinėje erdvėje: kodėl svarbu apie tai kalbėti mokyklose? nuotrauka
Patyčios internetinėje erdvėje: kodėl svarbu apie tai kalbėti mokyklose? nuotrauka
Patyčios internetinėje erdvėje: kodėl svarbu apie tai kalbėti mokyklose? nuotrauka
Patyčios internetinėje erdvėje: kodėl svarbu apie tai kalbėti mokyklose? nuotrauka

Blog

Susipažinkite su Vitlio licėjumi online – atvirų durų vakarai!

Kviečiame iš arčiau susipažinti su Vitlio licėjumi besidomintiems 0-4 kl. ir 5-9 kl.
MORE

Susipažinkite su Vitlio licėjumi online – atvirų durų vakarai!

Kviečiame dalyvauti online atvirų durų vakaruose skirtuose 0-4 kl. (vasario 26 d. 18:00) ir 5-9 kl. (vasario 28 d. 18:00) mokinių tėvams.  Sužinoti apie licėjų galėsite nuotoliniu būdu formatu iš…
MORE

Vitlio licėjuje – XXI a. kompetencijų vystymas

Vitlio licėjus taiko naujausias inovacijas ir ugdo įvairias kompetencijas, reikalingas XXI amžiaus piliečiui.
MORE

Vitlio licėjuje – XXI a. kompetencijų vystymas

Spartus technologijų augimas ir globalizacija – vieni iš labiausiai būdingų XXI a. bruožų. Prisitaikyti tokioje aplinkoje reikalingos jau ne tik tradicinės žinios, bet ir naujos kompetencijos bei gebėjimai. Privati mokykla…
MORE

Vitlio licėjus įgyvendina specializuotą inžinerijos programą

Vitlio licėjus išsiskiria savo unikalia inžinerijos kryptimi, kurios tikslas – ugdyti ateities lyderius.
MORE

Vitlio licėjus įgyvendina specializuotą inžinerijos programą

Sparčiai besivystančiame pasaulyje, Vitlio licėjus žengia pažangos keliu ir savo ugdymo programomis siūlo mokiniams ne tik kokybišką pagrindinį ugdymą, bet ir unikalią galimybę mokytis pagal specializuotą inžinerijos programą.    Privati…
MORE

Per kūrybą į pažinimą

Vitlio licėjus tapo žaidimų kūrimo erdve, kūrė žaidimus apie Vilniaus miestą.
MORE

Per kūrybą į pažinimą

Ar prisimenate, kaip Vitlio licėjus tapo žaidimų kūrimo erdve? Pagaliau sulaukėme tęsinio!   Praėjusiame etape, naudodami įvairias priemones, žaidimus kūrė 6-8 kl. mokiniai. Hakatono tikslas – sukurti edukacinių žaidimų prototipus,…
MORE

Konstravimo nauda vaikų vystumuisi: įgūdžių lavinimas per žaidimus

Konstravimas skatina gebėjimą dirbti komandoje, lavina bendradarbiavimo kompetencijas ir skatina įdomesnį įsitraukimą į mokymąsi.
MORE

Konstravimo nauda vaikų vystumuisi: įgūdžių lavinimas per žaidimus

Sparčiai besivystant išmaniosioms technologijoms, skaitmeniniai įgūdžiai įgauna itin didelę reiškmę vaikų kasdienybėje, tačiau praleidžiant daug laiko prie skaitmeninių ekranų – ar kiti svarbūs įgūdžiai nėra apleidžiami ir smalsumas išties nukreipiamas…
MORE

Išradėjų naktis Vitlio licėjuje

Mokiniai ne tik šoko diskotekoje, žiūrėjo naktinį kiną, bet ir dalyvavo įvairiose STEAM kūrybinėse dirbtuvėse.
MORE

Išradėjų naktis Vitlio licėjuje

Spalio 27 d. praūžė laukiamiausias privačios mokyklos Vilniuje Vitlio licėjaus metų renginys – Išradėjų naktis. Mokykloje knibždėte knibždėjo persirengėlių, tad praverti mokyklos duris pavyko tik drąsiausiems!  Mokiniai ne tik šoko…
MORE
READ MORE
en_GBEnglish