Patyčio internete: kodėl svarbu apie tai kalbėti? - Vitlio Licėjus

Patyčios internetinėje erdvėje: kodėl svarbu apie tai kalbėti mokyklose?

Internetinės patyčios – sąlyginai nauja sąvoka kalbant apie įvairias patyčių formas. Skirtingai nuo tradicinių patyčių, jos gali mokinius pasiekti visur ir visada, priversti jaustis pažeidžiamiems ir nesaugiems net privačioje namų erdvėje. Priekabiavimas internete trumposiomis žinutėmis, socialinių medijų kanalais ar kitomis skaitmeninėmis platformomis pažįstamas daugeliui Lietuvos ir viso pasaulio moksleivių, tik ne visi susimąsto, kokį poveikį jis daro emocinei ir fizinei jaunuolių gerovei. Vitlio licėjaus psichologė bei „Samsung“ organizuojamo konkurso „Solve for Tomorrow“ mentorė Emilija Baltrūnaitė dalijasi, kodėl svarbu kalbėti apie internetinių patyčių problemą mokyklose.
 
Plačiai matoma, bet sunkiai identifikuojama?
Pasak E. Baltrūnaitės, „vertinant statistikos duomenis galime drąsiai teigti, kad patyčios internete yra labai aktuali tema, apie kurią reikia kalbėti, ir kurią būtina spręsti“.
Pagal patyčių internete paplitimą tarp mokinių Lietuvos rodikliai vieni didžiausių – skirtingose amžiaus grupėse Lietuva visur patenka į penketuką šalių, kuriose didžiausia mokinių dalis patyrė patyčias ar patys tyčiojosi iš kitų internete
Internetas – tai didžiulis ir tarpusavyje sujungtas tinklas, peržengiantis geografines ribas. Deja, dėl šios priežasties ir kibernetinių patyčių atvejai gali paveikti ypač didelę auditoriją. Įžeidžiančios žinutės, skaudinantys komentarai ar gėdingas turinys internete sklinda itin greitai ir pasiekia platų bendraamžių, klasiokų ir net nepažįstamų žmonių ratą. Toks platus pasiekiamumas sustiprina kibernetinių patyčių poveikį, sukeldamas emocinę žalą tokiu mastu, kokio tradicinės patyčios dažnai net negali pasiekti.
Dažnai internetinės platformos suteikia anonimiškumo skraistę, kuri įgalina smurtautojus veikti be tiesioginių pasekmių. Kai patyčios vyksta fiziškai, pavyzdžiui, mokykloje – auka arba pažįsta smurtautoją, arba gali jį lengvai atpažinti. „Internete priekabiautojai gali slėptis po pseudonimais, netikrais profiliais ar neatsekamomis paskyromis, todėl aukoms ir valdžios institucijoms sunku nustatyti patyčių šaltinį. Dažnai net ir patyčias patiriantys asmenys nežino, kas yra patyčių internete platintojas“, – teigia psichologė E. Baltrūnaitė.
Dėl plataus masto ir anonimiškumo patyčios internete yra didžiulė problema. Šios sąlygos patyčių vykdytojams leidžia lengvai veikti be baimės būti nubaustiems, o patyčias patiriantiems asmenims kelia bejėgiškumo jausmą.
 
Kaip kovoti su patyčiomis internete?
Kibernetinių patyčių problemai mokykloje spręsti reikalingos bendros visos mokyklos bendruomenės pastangos. Derindami švietimą, prevenciją ir paramą, galime sukurti tokią mokyklos aplinką, kurioje mokiniai galėtų mokytis bei bendrauti internete nesibaiminant patirti emocinės žalos.
„Žinoma, svarbiausia pradėti nuo pačių moksleivių švietimo. Pirmiausia reikėtų suprasti, kas yra patyčios, kaip jas atpažinti. Patiriant užgauliojimus dažnai norisi atsilyginti tiems, kurie netinkamai elgiasi, tačiau tai gali tik pabloginti situaciją ir sukurti tinkamą terpę patyčioms klestėti. Dėl to, iškilus stresinei situacijai, būtina išlikti ramiems ir sąmoningai ieškoti racionalių sprendimo būdų“, – patarimais dalijasi E. Baltrūnaitė.
Taip pat, susidūrus su internetinėms patyčioms labai svarbu išsaugoti įrodymus ir nepabijoti pranešti apie situaciją tėvams, mokytojams ar atitinkamoms institucijoms. „Visos patyčių formos sukelia nemalonias emocijas, apie kurias vertinga kalbėtis su artimais žmonėmis arba specialistais. Tad pirmas svarbus žingsnis norint sustabdyti patyčias – informuoti suaugusiuosius“, – pasakoja privačios mokyklos psichologė.
Esminis pokytis moksleivių elgsenoje, kuris paskatintų teigiamą pokytį sprendžiant patyčių problemą – tai iniciatyvus požiūris. Be galo svarbu moksleivius skatinti būti aktyviais stebėtojais, kurie pasipriešina elektroninėms patyčioms bei suteikti jiems galimybę saugiai pranešti apie incidentus ir padėti aukoms.
 
 
Pranešimą spaudai parengė agentūra „Publicum“.

Privati mokykla Vilniuje

TAPK VITLIU

Pažink pasaulį išradingai

TAPK VITLIU

Inovatyvūs būdai mokytis

TAPK VITLIU

Čia auga smalsumas

TAPK VITLIU
Patyčios internetinėje erdvėje: kodėl svarbu apie tai kalbėti mokyklose? nuotrauka
Patyčios internetinėje erdvėje: kodėl svarbu apie tai kalbėti mokyklose? nuotrauka
Patyčios internetinėje erdvėje: kodėl svarbu apie tai kalbėti mokyklose? nuotrauka
Patyčios internetinėje erdvėje: kodėl svarbu apie tai kalbėti mokyklose? nuotrauka

Naujienos

Konstravimo nauda vaikų vystumuisi: įgūdžių lavinimas per žaidimus

Konstravimas skatina gebėjimą dirbti komandoje, lavina bendradarbiavimo kompetencijas ir skatina įdomesnį įsitraukimą į mokymąsi.
DAUGIAU

Konstravimo nauda vaikų vystumuisi: įgūdžių lavinimas per žaidimus

Sparčiai besivystant išmaniosioms technologijoms, skaitmeniniai įgūdžiai įgauna itin didelę reiškmę vaikų kasdienybėje, tačiau praleidžiant daug laiko prie skaitmeninių ekranų – ar kiti svarbūs įgūdžiai nėra apleidžiami ir smalsumas išties nukreipiamas…
DAUGIAU

Išradėjų naktis Vitlio licėjuje

Mokiniai ne tik šoko diskotekoje, žiūrėjo naktinį kiną, bet ir dalyvavo įvairiose STEAM kūrybinėse dirbtuvėse.
DAUGIAU

Išradėjų naktis Vitlio licėjuje

Spalio 27 d. praūžė laukiamiausias privačios mokyklos Vilniuje Vitlio licėjaus metų renginys – Išradėjų naktis. Mokykloje knibždėte knibždėjo persirengėlių, tad praverti mokyklos duris pavyko tik drąsiausiems!  Mokiniai ne tik šoko…
DAUGIAU

Vitlio licėjuje – tikra profesijų mugė!

Visą savaitę mokyklos erdvėse šurmuliavo tėvai, pristatydami savo profesijas. 
DAUGIAU

Vitlio licėjuje – tikra profesijų mugė!

Privačioje mokykloje Vilniuje – Vitlio licėjuje – tikra profesijų mugė! Visą savaitę mokyklos erdvėse šurmuliavo tėvai, pristatydami savo profesijas.  Visos savaitės metu vaikai ne tik susipažino ir sužinojo apie įvairias…
DAUGIAU

Atvirų durų vakaras priešmokyklinukams lapkričio 20 d.

Lapkričio 20 dieną 18:00 val. online atvirų durų vakaras, skirtas tiems, kas domisi galimybe mokytis priešmokyklinėje klasėje 2024/2025 mokslo metais.
DAUGIAU

Atvirų durų vakaras priešmokyklinukams lapkričio 20 d.

Jūsų mažylis jau išaugo darželinuko uniformą ir yra pasiruošęs matuotis mokyklos suolą priešmokyklinėje klasėje? Tuomet kviečiame iš arčiau susipažinti su Vitlio licėjumi!    Lapkričio 20 d. 18:00 val. kviečiame naujų ugdymo…
DAUGIAU

Europos mokyklų inspektorė: net jei turinys nesikeičia, mokymo(-si) būdai privalo keistis

Atnaujintos ugdymo programos kai kurių dalykų turinys gali nesikeisti, bet mokymo būdai privalo keistis.
DAUGIAU

Europos mokyklų inspektorė: net jei turinys nesikeičia, mokymo(-si) būdai privalo keistis

Šį rugsėjį mokyklos pasitiko mokinius su atnaujintomis ugdymo programomis. Keitėsi ne tik rekomendacijos mokytojams, bet ir vadovėliai. Tiesa, didžioji dalis mokomojo turinio ir toliau išliks tokia pati. Vis dėlto, Europos…
DAUGIAU

Tėvų asamblėjos galia: mokyklos ir tėvų bendradarbiavimo stiprinimas

Vitlio licėjus subūrė Tėvų asamblėją, kurios tikslas - aptarti įvairius vaikų ugdymo, gerovės ar kitus su mokykla susijusius aspektus.
DAUGIAU

Tėvų asamblėjos galia: mokyklos ir tėvų bendradarbiavimo stiprinimas

Švietimo ekspertai vis dažniau atsigręžia į tėvų susirinkimus, kaip vertingą priemonę skatinant stiprią mokyklų ir tėvų partnerystę. Tokie susibūrimai tampa puikia platforma tėvams aktyviai bendradarbiauti su pedagogais, mokyklos administracija ir…
DAUGIAU
RODYTI DAUGIAU
lt_LTLithuanian