Vaikų atradimai ekskursijų metu: kaip smalsumas praturtina mokymosi procesą?
Įgyti naujų žinių ir praktinių gebėjimų galima ne tik klasės suole, bet ir už mokyklos ribų. Ugdymo proceso metu vykdomos mokinių ekskursijos tampa mokymosi už klasės sienų svarbiausiu elementu. Vitlio privati mokykla Vilniuje organizuoja ekskursijas mokiniams, kurios suteikia galimybę patirti teorines žinias praktiškai, veikti įvairiose aplinkose ir suprasti mus supantį pasaulį. Taip vaikai susipažįsta su naujomis vietomis, reiškiniais ir žmonėmis, o ekskursijos dažnai tampa galimybe integruotam ugdymui. Jo dėka mokymo dalykai susijungia per praktinius stebėjimus ir patirtis.
Kuo svarbus smalsumas?
Noras tyrinėti aplinką, užduoti klausimus ir ieškoti atsakymų yra smalsumo pagrindas, kuris gali tapti esmine varomąja jėga mokymosi procese. Smalsumas padeda atrasti naujus dalykus, plėsti savo akiratį ir ugdyti gebėjimą savarankiškai spręsti problemas. Negana to, smalsumas yra glaudžiai susijęs su motyvacija – smalsus mokinys aktyviai dalyvauja mokymosi procese ir ieško galimybių gautas žinias pritaikyti gyvenime. Čia didelė užduotis tenka mokytojams, kurie skatina ir ugdo vaikų smalsumą, o tai savo ruožtu, padeda lavinti intelektinius gebėjimus, ugdyti kūrybiškumą, kritinį mąstymą ir emocinį intelektą.
Svarbi smalsumo ugdymo dalis yra ir ekskursijos. Jos glaudžiai susijusios su patirtiniu ugdymu ir suteikia galimybę mokytis per tiesioginę patirtį. Toks ugdymas remiasi idėja, kad vaikai geriausiai mokosi, kai gali patys aktyviai dalyvauti mokymosi procese ir tiesiogiai patirti mokomąją medžiagą. Tad ekskursijų metu realiai vykstantys procesai, bendravimas su specialistais, naujų vietų ir reiškinių tyrinėjimas – tampa aktualiausia patirtimi mokymuisi. Ši realiai matoma ir jaučiama patirtis yra tiksliausias kelias į smalsumo sužadinimą mokiniuose. Tai ilgainiui gerina teorinių žinių įsisavinimą ar padeda aiškiau suprasti mokymosi turinį. Be to skatina vaikus išmokti bendradarbiauti, priimti sprendimus ir spręsti problemas.
Smalsumas dažnai yra pirmasis žingsnis kūrybiškumo ugdymui. Smalsūs vaikai ieško naujų idėjų, užduoda klausimus, tyrinėja naujas perspektyvas. Šis noras atrasti kažką naujo skatina mąstyti originaliai ir kūrybiškai. Tad kūrybiškumas leidžia smalsumui vystytis toliau, o atradus naują problemą ar iššūkį, kūrybiškas mąstymas padeda gimti inovatyviems sprendimams. Šis ryšys svarbus ir mokymosi procese – smalsumas skatina imtis naujų veiklų ir tyrinėjimų, o kūrybiškumas – leidžia išradingai spręsti problemas ir iššūkius. Abu kartu tai skatina nuolatinį mokymąsi ir augimą, nes smalsumas stumia į priekį, o kūrybiškumas padeda pasiekti naujų įžvalgų bei inovacijų.
Ekskursijų įvairovė
Edukacinių veiklų ir ekskursijų įvairovė suteikia mokiniams platų spektrą patirčių, kurios praturtina mokymąsi ir skatina visapusišką asmenybės ugdymą. Mūsų privati mokykla Vilniuje dažniausiai išskiria tokias ekskursijas, kuriuose dalyvauja mokiniai:
- Muziejai yra viena populiariausių ekskursijų vietų, kur vaikai susipažįsta su istorija, menu, kultūra ar mokslo atradimais. Šiuo metu itin paklausios ir vertingos tampa interaktyvios edukacijos, kurios įtraukia praktinėmis užduotimis, leidžia gyvai prisiliesti prie istorijos ir eksponatų.
- Kultūrinės ir istorinės vietos – tai ekskursijos į pilis, senamiesčius, prie istorinių paminklų ar archeologinių vietovių. Tokios išvykos suteikia vaikams galimybę pažinti šalies ar regiono istoriją, kultūrą ir paveldą tiesiogiai.
- Verslo įmonės ir pramonės objektai taip pat tampa neatsiejama šiuolaikinio ugdymo dalimi, o apsilankymai verslo įmonėse, IT kompanijose, robotikos laboratorijose ar technologijų centruose leidžia vaikams susipažinti su įvairiomis profesijomis ir pramonės sritimis. Mokiniai aktyviai domisi kaip kuriamos inovacijos, kaip veikia dirbtinis intelektas, robotika. Šios ekskursijos padeda suprasti, kaip funkcionuoja verslo modeliai, gamyba, procesai.
Vitlio privati mokykla Vilniuje siekia, kad pasirinkdamas norimą ekskursiją, mokytojas išsikeltų ekskursijos tikslus – ką mokiniai turėtų sužinoti, išmokti ar patirti. Tai padeda susieti išvyką su mokymo programos turiniu ir užtikrina edukacinę vertę. Be to, mokytojas parengia ekskursijos programą ir planą, tėvai turi pasirūpinti tinkama apranga, patogia avalyne, užkandžiais, o mokiniams svarbu žinoti, ko tikėtis iš ekskursijos ir kaip ji susijusi su tuo, ką jie mokosi klasėje.
Refleksijos po ekskursijų
Įspūdžių, sužinotų dalykų ir naujų patyrimų apibendrinimas yra svarbi mokymosi proceso dalis. Refleksija padeda mokiniams apmąstyti savo patirtis, prisiminti įgytas žinias. Vaikai diskutuoja grupėse, pasidalina savo įspūdžiais, aptaria, ką naujo išmoko, ir įvertina ekskursiją. Po jos mokiniai kuria projektus, susijusius su ekskursijos tema, taip pratęsdami mokymosi patirtį ir įgytų žinių įsisavinimą.
Šiuolaikinis mokymosi procesas nebeįsivaizduojamas be patirtinio mokymosi, o to pagrindu dažnai tampa ekskursijos ir edukacinės išvykos. Jų metu vaikai sužadina savo smalsumą, augina kūrybiškumo įgūdžius ir lavina mąstymą. Visa tai bus itin vertinga ateities studijų ir karjeros kelyje.
Become Vitlis and JOIN US!